Zo eenvoudig is onderhoud aan de Hermag busmotorpomp

Hermag busmotorpompen
Hermag canned motor pomp video demontage
Hermag canned motor pump - pumps for life

“Pumps for life” met weinig en simpel onderhoud

Busmotorpompen kenmerken zich o.a. door de geïntegreerde elektromotor en het ontbreken van een dynamische afdichting zoals een mechanical seal. Naast de specifieke voordelen zoals het compacte concept, het volledig lek- en emissievrij verpompen van gevaarlijke vloeistoffen, het relatief lage geluids- en trillingsniveau en het ontbreken van smeerolie als smering van de lagering, vraagt de busmotorpomp een absoluut minimum aan onderhoud.

Onderhoud conventionel pomp ipv busmotorpomp
Onderhoud conventionele pomp

Onderhoud betekent stilstand en bij conventionele pompen met een mechanische afdichting veelal hoge kosten voor vervanging van deze afdichting. Vaak ook is de onderhoudsfrequentie bij conventionele pompen aanzienlijk hoger dan bij busmotorpompen, omdat naast bijvoorbeeld een mechanical seal, ook de smeerolie periodiek vervangen moet worden.

Onderhoudsarm
Een busmotorpomp daarentegen is een onderhoudsarme pomp. Door het ontbreken van een dynamische asafdichting en smeerolie, vraagt deze pomp een minimum aan onderhoud en biedt dus minder stilstand. Minder onderhoud is met name ook een groot voordeel als er gevaarlijke stoffen verpompt worden. Veiliger voor onderhoudspersoneel en voor het milieu. Minder onderhoud betekent uiteraard ook minder kosten.

Hermag busmotorpompen eenvoudig in onderhoudIn deze twee video’s laten we zien hoe eenvoudig het onderhoud aan busmotorpompen is. De video’s tonen u de demontage resp. de montage van een busmotorpomp. Onderhoud, dat vaak uitsluitend het vervangen van de glijlagers betreft. Dit onderhoud kan al lang van tevoren worden ingepland op basis van de informatie verkregen van de standaard op de pomp aanwezige (HPB) lager monitor. Dit signaal kan ook (zo gewenst) vanuit een controlekamer zichtbaar gemaakt worden.

Pomp demontage: https://www.youtube.com/watch?v=YXm-i7cw6Rk

Pomp montage: https://www.youtube.com/watch?v=Mr1tc5Ux-yQ&t=113s

Uiteraard zijn busmotorpompen ook gebouwd volgens het “Back pull-out” principe, zodat als gewenst de pomp deels ook op zijn eigen plek in het proces kan blijven. Het pomphuis blijft daarbij in de leiding en op zijn fundatie gemonteerd terwijl het staartstuk met de motor van het pomphuis losgemaakt en naar achter toe weggenomen kan worden om in de werkplaats zijn onderhoud te krijgen.

En zo helpt de busmotorpomp kosten te besparen en het milieu en de toekomst van de aarde te beschermen!

Voor meer informatie: https://promotec.nl/producten/hermag/